HSE نفت و گاز | آتش مهاران نوین آریا

امنیت در HSE نفت و گاز

امنیت در HSE نفت و گاز 2000 1333 آتش مهاران نوین آریا


امنیت در HSE نفت و گاز

دومین بخش HSE نفت و گاز به ایمنی در این صنعت مربوط می‌شود. یکی از اصلی ترین بخش‌های استانداردهای امنیتی در HSE نفت و گاز مربوط به تجهیزات ایمنی این صنعت می شود . در ادامه به توضیح استانداردهای مربوط به ایمنی در صنعت نفت و گاز خواهیم پرداخت.

استانداردهای امنیت میدانی

مهم ترین استانداردهای HSE در میایدن نفتی و گازی مربوط به امنیت میدانی و پایداری شرایط امنیتی در سطح گارگاهی و میدانی است. برای اجرای استانداردهای HSE نفت و گاز لازم است که شرایط میادین نفتی و گازی و محیط کار کارکنان در شرایط کاملا پایدار حفظ شود. حفظ پایداری فعالیت های میدانی در زمینه ایمنی صنایع پتروشیمی نیز امری ضروری است. متخصصان زمینه ژئوتکنیک موظف به بررسی دائمی میادین نفتی و گازی و کنترل آن از نظر پایداری هستند.

کنترل کیفیت هوا

یکی دیگر از استانداردهای مهم HSE نفت و گاز مربوط به کنترل کیفیت هوای محیط کار برای کارکنان است. به واسطه غیرعادی بودن آب و هوای مناطقی که میادین نفتی و گازی در آنها قرار دارند ، کیفیت هوا از نقاط نظر مختلفی مورد بررسی قرار می‌گیرد. از جمله فاکتورهایی که مورد برررسی قرار می‌گیرد ، رطوبت ، دما ، سطح اکسیژن و مدت زمانی که کارکنان در معرض آب و هوای نامناسب و استاندارد قرار می‌گیرند را می‌توان نام برد.

آتش سوزی و انفجار

به واسطه اشتعال پذیری بالای مواد نفتی و گازی و مشتقات آن ، HSE استانداردهای سخت گیرانه ای را در این زمینه برای میادین نفتی و گازی و ایمنی صنایع پتروشیمی در نظر گرفته است. طبق این استانداردها کوچکترین نقاطی که پتانسیل و احتمال آتش سوزی دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند و به طور دائم تحت نظر خواهند بود. در راستای حفظ امنیت کارکنان در برابر انفجار و آتش سوزی پروتکل‌های امنیتی مشخصی برای پیشگیری و در صورت وقوع حادثه وجود دارد. از جمله این استانداردها می‌توان به وجود تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق در محل‌های مشخص و با دسترسی مناسب اشاره کرد. وجود کپسول آتش نشانی در محل‌هایی که احتمال آتش سوزی در آنها بیشتر است ضروری است.

برای جلوگیری از اسیب دیدن کارکنان و بالا بردن استانداردهای امنیتی تمامی این میادین نفتی و گازی موظف به مجهز کردن تمامی مسیرهای اضطراری و ورود و خروج به علائم اخطاری و علائم ایمنی خروج اضطراری هستند. کارکنانی که در قسمت‌های پرخطرتر مشغول به کار هستند باید به راحتی به ماسک تنفسی فیلتردار و جعبه کمک‌های اولیه دسترسی داشته باشند. کارکنانی که در بخش‌های تاریک و زیر سطح زمین مشغول به کار هستند باید از چراغ پیشانی استفاده کنند تا در مواقع اضطراری به راحتی خود را به محل‌های خروج برسانند.

امنیت کار با برق

استانداردهای HSE نفت و گاز در زمینه افرادی که در بخش انتقال برق و مولدها مشغول به کار هستند بسیار سخت‌گیرانه است. علاوه بر ایمن سازی محل های مورد نظر و بررسی مداوم تجهیزات، هیچ یک از کارکنان مجاز به تردد در این محل‌ها بدون استفاده از کفش ایمنی عایق برق نیستند. تمامی تجهیزات برقی باید در بازه‌های زمانی مشخص مورد برسی قرار بگیرند و از عملیاتی بودن آنها اطمینان حاصل شود.

کار در ارتفاع

کار در ارتفاع از بخش‌های جدانشدنی میادین نفتی و گازی است. کارکنان این بخش موظفند از وسایل ایمنی از جمله کفش ایمنی مخصوص و لباس کار مناسب استفاده کنند و از تجهیزات ایمنی لازم جهت جلوگیری از سقوط بهره برند. معمولا برای کار در ارتفاع از لباس کار یکسره استفاده می شود. کلاه ایمنی این افراد نیز از نوع کلاه ایمنی مهندسی مخصوص بوده که همزمان اجازه عبور هوا برای جلوگیری از گرمازدگی را می دهد و هم در صورت سقوط از ارتفاعی مشخص مانع از آسیب دیدگی سر و گردن می شود.

کار در شرایط سخت آب و هوایی

میادین نفتی و گازی معمولا یا در دریا قرار دارند و یا در خشکی‌های نزدیک دریا و معمولا چندان اب و هوای مطبوعی ندارند. به همین منظور HSE نفت و گاز حداقل استانداردهایی را برای حفظ امنیت کارکنانی که در این آب و هوا به فعالیت می پردازند تعریف کرده است. میزان ریسک آب و هوایی باید به صورت مداوم مورد بررسی قرار گیرد و فعالیت های این چنینی بر اساس پیش بینی های دقیق اب و هوایی انجام می پذیرد. تجهیرات ایمنی لازم نیز باید در دستری کارکنان قرار گیرد تا در صورت لزوم در اولین فرصت خود را به نقاط امن برسانند. علائم اختصاری حمل و نقل در محل‌هایی که به صورت ناگهانی دچار تغییرات شدید آب و هوایی می شوند از ملزومات ایمنی است.

عملیات پرحرارت

میادین نفتی و گازی دارای جایگاه‌های شغلی‌ ای هستند که شامل فعالیت‌های پرحرارت از جمله جوشکاری و برش گرم می شوند. مهم‌ترین بخش در این بخش از فعالیت‌های میادین نفتی و گازی تجهیزات ایمنی است که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرد. عینک جوشکاری ، کلاه ماسک جوشکاری ، دستکش ایمنی ضد برش و لباس کار جوشکاری از جمله تجهیزات اجباری هستند که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. در این بخش مهم‌ترین  استانداردهای HSE نفت و گاز مربوط به بخش PPE آن می شود.