ماشین های سنگین آتش نشانی | ماشین های آتش نشانی | آتش مهاران نوین آریا

آشنایی با انواع ماشین آتش نشانی

آشنایی با انواع ماشین آتش نشانی 800 442 آتش مهاران نوین آریا


آشنایی با انواع ماشین آتش نشانی

انواع ماشین آتش نشانی سنتی

تقریباً تمام مردم با این مدل از ماشین آتش نشانی آشنایی دارند. این مدل از انواع ماشین آتش نشانی ، همان کامیون‌های معروفی هستند که دارای پمپ‌های قوی آب هستند و دارای مکان مخصوصی برای نگهداری ابزارآلات و نردبان نسبتا بلند هستند. البته از نظر مکانیزم پمپاژ آب این کامیون‌ها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. ولی در مجموع متداول‌ترین نوع آنها ، پمپ‌های فشار قوی آب است که آب را با فشار به سمت هدف پرتاب می‌کنند. از این کامیون‌ها در عملیات امداد و نجات در نقاط مختلف شهری و گاهاً معابر تنگ استفاده می‌شود. این خودروهای آتش نشانی با توجه به امکاناتی که دارند ، قابلیت اطفاء حریق و نجات اشخاصی که در طبقات فوقانی ساختمان‌ها گرفتار شده‌اند را دارند.

ماشین آتش نشانی فرودگاهی

این ماشین‌های آتش نشانی به منظور استفاده در فرودگاه و مقابله با خطرهای محتمل در باند فرودگاه طراحی شده‌اند. این ماشین‌های آتش نشانی دارای تانکر بزرگ ذخیره آب ، تانکر ذخیره کف ، شتاب بسیار زیاد در مقایسه با ماشین‌های آتش نشانی معمولی و پمپ‌های بسیار قوی است. انواع مختلف ماشین آتش نشانی با هدف‌های مختلفی طراحی شده‌اند و این ماشین‌ها کارایی بسیار زیادی در مقابله با حوادث فرودگاه‌ها دارند. به عنوان مثال در صورتی که هواپیمایی نیاز به فرود اضظراری و بدون چرخ داشته باشد، این ماشین‌های آتش نشانی این قابلیت را دارند که تمام سطح باند فرود را از کف بپوشانند و در ادامه آماده ارائه خدمات به منظور اطفاء حریق احتمالی باشند. تانکر ذخیره آب و کف این ماشین های آتش نشانی بسیار بزرگتر از ماشین های آتش نشانی شهری و عادی است.

ماشین آتش نشانی با نردبان بلند

این ماشین‌های آتش نشانی دارای یک نردبان بلند هستند که برای اطفاء حریق در ارتفاع زیاد کاربرد دارند. در صورت بروز آتش‌سوزی در ساختمان‌های بلند نردبان‌های ماشین‌های معمولی کاربرد چندانی ندارد، چرا که قدرت پمپاژ آب محدود است. در این مواقع استفاده از نردبان‌های بازشونده مخصوص ضروری است. با استفاده از این نردبان‌ها دسترسی به طبقات فوقانی از فضای بیرونی ساختمان میسر می‌شود که کار را برای آتش نشانان بسیار ساده‌تر و کم‌خطرتر می‌کند. استفاده از این ماشین ها در خیابان های کم عرض چندان کار آسانی نیست و برای انجام عملیات به فضای زیادی نیاز دارند. این خودروها به واسطه نردبان بلندی که دارند برای نجات قربانیان در طبقات بالا بسیار مناسب هستند.

ماشین آتش نشانی فرماندهی

در صورت بروز حوادثی در مقیاس بزرگ ، تعداد زیادی از انواع گوناگون ماشین و تجهیزات آتش نشانی نیاز است. هماهنگی این گروه‌های عملیاتی برای غلبه بر حادثه امری بسیار ضروری است. ماشین فرماندهی به کمک وسایل ارتباطی نقش مهمی را در هماهنگی این نیروها ایفا می‌کند. به واسطه گوناگونی کاربرد ماشین‌های آتش نشانی و آموزش‌های مختلفی که آتش نشانان دیده‌اند، تعداد زیادی نیرو و ماشین آتش نشانی برای یک عملیات وارد عمل می شوند. در این زمان است که استفاده از ماشین آتش نشانی فرماندهی بسیار پرکاربرد است . با استفاده از این خودروها هماهنگی بین نیروهای عملیاتی میسر می شود که برای به اتمام رساندن یک ماموریت به بهترین شکل ، یک امر بسیار ضروری است.

ماشین آتش نشانی با نردبان نجات

این ماشین‌ها مجهز به یک نردبان بلند هستند که در بالاترین نقطه دارای یک محفظه است و از آن برای نجات دادن اشخاصی که در طبقه‌های فوقانی گرفتار شده‌اند، استفاده می‌شود. از این محفظه‌ها برای حمل وسایل به طبقات فوقانی ساختمان حادثه دیده هم استفاده می‌شود.

ماشین آتش نشانی به همراه سکوی هیدرولیک

این ماشین‌های آتش نشانی دارای یک سکوی هیدرولیکی هستند. این سکو به قسمت عقبی ماشین آتش نشانی متصل می‌شود و دارای قابلیت‌ها و عملکردهای گوناگونی است. این سکو دارای یک نردبان بلند و پمپ فشار قوی آب است. بازوی کمکی این سکو دارای چند نقطه مشخص است که در این نقاط قابلیت تا شدن را دارد و دسترسی به نقاط مختلف ساختمان حادثه دیده را در زوایای مختلف تسهیل می‌کند. از این ماشین های آتش نشانی در مکان‌هایی که امکان وارد شدن ماشین آتش نشانی به داخل کوچه‌های باریک نیست، استفاده می‌شود.

تانکرهای آتش نشانی

این خودروها از انواع ماشین آتش نشانی هستند که به منظور حمل حجم قابل توجه و زیادی از آب به محل حادثه استفاده می‌شوند. این کامیون‌ها دارای محفظه‌های بزرگ آب هستند که با ذخیره آب در حجم زیاد ، به آبرسانی به نقاط حادثه دیده کمک می‌کنند. بیشترین مورد استفاده از این کامیون‌ها در نقاطی است که دسترسی به آب و ذخایر آب طبیعی بسیار محدود است. از آنجایی که ماشین های آتش نشانی قابلیت حمل حجم محدودی از آب را دارند، برای به اتمام رساندن یک ماموریت، ممکن است به حجم بسیار بیشتری از آب نسبت به حجم تانکر خود داشته باشند. در این زمان استفاده از این تانکرها کمک می‌کند تا آب مورد نیاز ماشین های آتش نشانی تامین شود و ماموریت با موفقیت به اتمام برسد.

انواع ماشین آتش نشانی در شرایط مختلف دارای کاربردهای گوناگونی هستند. بعضی از شرکت‌های تولید و تجهیز ماشین‌های آتش نشانی گزینه‌های دیگری را در اختیار ارگان‌ها قرار می‌دهند که بر حسب نیاز، خصوصیات مورد نظر را به ماشین آتش نشانی اضافه کنند. این گزینه‌ها چندان متداول نیستند و فقط برای خریدارانی که آنها را درخواست کنند ارائه می‌شوند. متخصصانی در کارخانه‌ها حضور دارند که خریداران را در مورد این خصوصیات ماشین‌های آتش نشانی و کارایی آنها راهنمایی می‌کنند.